Vi elsker innovasjon

Ikke liker, men elsker det!

Har du en idé som du gjerne vil få ut til live? Eller en digital utfordring?
Hvorfor ikke utfordre gibbs teamet med den?

Selvbetjent utleie for Maridalsveien borettslag – Book, betal og tilgangskode på sms
februar 7, 2022

Siste måneden har vi jobbet med et meget spennende prosjekt sammen med Maridalsveien borettslag der OBOS er forretningsfører. Dette er et borettslag som har en stor satsing på å skape et trivelig bomiljø.

Et av fokus områdene til borettslaget er utleietilbudet til beboerne. Der over 350 leiligheter har tilgang til å leie velferdslokale, og gjestehybel til når de måtte ha behov. For eksempel om det skulle være en sammenkomst eller bare at beboerne får overnattingsgjester og ønsker mer plass.

Med så mange beboere og kun en vaktmester til å håndtere utleie, så har det vært en økt press på vaktmester. Styret var derfor på utkikk etter et selvbetjent utleie løsning som automatiserer hele prosessen. Slik at utleie er selvgående og brukervennlig.

Dermed har styret tatt kontakt med oss for å lage en løsning. 

Vi skal se litt nærmere på hvilke utfordringer som oppsto ved å administrere utleie og hva målet til styret var.

 

Hva er utfordringene og hvilke rutineoppgaver kan automatiseres?

Utfordringer

  • Vaktmester bruker mye tid på å ta imot reservasjon og kanselleringer
  • Holde oversikt over tilgjengelighet, hvem leier når og hvor.
  • Utlevering av nøkkel til kunden og fakturering.
N

Mål

  • Kunder skal kunne finne ledig tid, booke og betale online.
  • Løsningen skal være koblet til elektronisk dørlås og regnskapssystem.
  • Løsningen skal være 100% selvgående.

Det er her vi i Gibbs AS kommer inn. Med alle prosjekter vi vært med på, så har vi en sterk forståelse av hva som gjør brukeropplevelse for booking bedre og hvordan eliminere manuelle oppgaver. 

Hvordan har vi satt opp løsningen?

 

Det er tre deler som vi har sett på for at utleie skal være 100% selvgående:

 

1. Book

 

2. Betal

 

3. Åpne

 

1. Bookingsystem

Som hvilken som helst webapplikasjon, så bør brukeropplevelsen være i sentrum.

Vi har gjort det så enkelt som mulig for brukere å se oversikt over ledige dager i formatet kalendervisning som de fleste er kjent med. Her velger man fra og til dato og deretter kalkuleres prisen.

Brukeren fyller ut kontaktinfo og samtidig er et tydelig kostnadssammendrag over det som bookes på samme side.

2. Betaling

Når brukeren har godkjent vilkårene for leie, så videresendes de direkte til betalingsvinduet. Her kan de velge å betale med Vipps, Visa/MasterCard eller faktura.

Når en bruker har fullført en bestilling, sendes det umiddelbart en e-post med ordrebekreftelse som inneholder alle nøkkeldetaljene for bookingen til kunden.

3. Åpne døren med sms

En time før leietidspunktet, mottar brukeren sms med kode for å åpne døren. Denne koden er kun gyldig i leieperioden, slik at man unngår misbruk.

 

 

1. Montering av låsen 

 

2. Integrasjon til bookingsystemt

 

3. Testing av døren

 

Tips

Så.. Hva gjør et utleieobjekt hel automatisert slik at det er selvgående og friksjonsfritt?

Vel, kort sagt så må dette på plass:
Intuitiv bookingsystem, automatisk godkjenning av bookinger, integrasjon til dørlåsene og et sms verktøy.  

Se andre innlegg

Klar for å prøve
noe nytt?